ابراهيم جميلي: توجه به اخلاق نیکوکاری در جامعه رواج پیدا کند.

ابراهيم جميلي، 16 سال است که در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران بوده و در عين حال 16 سال است که مسئوليت رياست اتاق زنجان را نيز عهده‌دار است. اين فعال اقتصادي، همانند بسياري از فعالان اقتصادي ديگر، علاوه بر فعاليت انتفاعي، اهدافي را در حوزه مسئوليت اجتماعي و امور خير براي خود نشانه‌گذاري كرده‌است. براي همين منظور، علاوه بر بنيان‏گذاري موسسه‏ اي در امور خير، از موسسان جامعه نيكوكاري ابرار نيز مي‏‌باشد.
توجه به اخلاق نیکوکاری در جامعه رواج پیدا کند.
جمیلی هدف از تشکیل جامعه نیکوکاری ابرار را تشریح‌کرد و گفت: “در دهه‌هاي پيشين، بازرگانان در انجام امور خیریه و ساختن بیمارستان ودیگر کارهای عام المنفعه پیش‌قدم بودند، اما این فعالیت‏‌ها به صورت پراکنده و غیر متمرکز انجام می‌شد در نتیجه نقش کار خیر در اجتماع ضعیف شده‌بود. اکثر دوستان عضو اتاق بازرگانی در مجمع مدرسه‌سازان خیر، گلریزان‏‌های دیه، جهیزیه دادن، سرپرستی کودکان، کمیته امداد و کمک به سالمندان شرکت و حضور فعال داشتند و بعضاً خودشان موسسه خیریه‌ای داشتند یا در بنیادهای خیریه استان‌ها حضور داشتند؛ کاری که ابرار می‏کند ساماندهی این فعالیت‌‏ها است. کسانی که وضع مالی خوبی دارند نقش مسئولیت اجتماعی‌‏شان نیز به همان مقدار افزایش پیدا می‌کند. به نظر من ایده ابرار فکر بسیار قشنگی است زیرا همه مقداری باید به فکر کارهای خیر و عام المنفعه باشند. در سطح کشور و در سطح بین المللی حرکت ابرار حرکت خوبی است و باید کاری انجام دهیم که به این حرکت از لحاظ معنوی خدشه‌ای وارد نشود و به سمت و سویی حرکت کند که هر فردی اگر کار خیلی خوبی انجام داد بگوییم خوب است. کار ابرار فقط کمک مالی نیست یک وظیفه اخلاقی است و باید توجه به اخلاق را در جامعه رواج دهد تا اخلاق نیکوکاری و انجام کار خوب به‌عنوان یک وظیفه درآید. فرهنگ نیکوکاری را به کودکان‌مان یاد دهیم و آن‌را نهادینه کنیم و همه بر خود لازم بدانند که هر روز باید چند کار خیر انجام دهند، از جمله آزاد کردن یک زندانی، ساختن مدرسه، مشارکت در ساخت یک پل، کمک به بچه‌‏های سرطانی، کمک به بچه‌‏های نابینا و امثالهم. هزاران کار خیر در دنیا وجود دارد. باید تلاش ما این باشد که همه را تشویق کنیم به انجام کار خیر و کار خیر حتی می‌تواند كاشتن گل خنده بر ليان يك فرد باشد”.
ابرار؛ تشكلي فراگير
وی یادآور شد: “بدانیم کار خیر ارزش حساب می‏شود و در جامعه بازتاب پيدا می‏‌كند. کسانی که کار رسانه‌ای انجام می‏‌دهند باید از انجام این فعالیت‌ها حمایت کنند و کار خیر را ارزش و کار غیر خیر را ضد ارزش در جامعه معرفی کنند تا هر کس در فعالیت‏‌های خیر مشارکت نداشته‌باشد، دچار عذاب وجدان شود و همه با نگاه‌ها و رفتار خود به او بفهمانند که امروز کاری خیر انجام نداده‌است. اگر بتوانیم اخلاق کار خیر را در جامعه نهادینه کنیم باید کمی از بحث‏‌های اقتصادی، سیاسی و گروه بندی‌‏ها کنار بکشیم و همه عضوی از باشگاه کار خیر شویم. امروز این باشگاه در اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن ایران، ابرار نام گرفته است؛ ولی می‌تواند هزاران اسم خوب دیگر باشد و در خانه‌‏های هریک از ما یک ابرار وجود داشته باشد. بیاییم ابرارها را تبلیغ کنیم و گسترش دهیم، این بهترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. وظیفه رسانه‌ها خیلی سنگین‌تر از وظیفه هیئت مدیره ابرار است باید فرهنگ کار خیر را اشاعه و گسترش دهند”.
وی در پاسخ به مشارکت در فعالیت‏‌های خیریه به‌غیر از ابرار گفت: “ما خانوادگی بنیاد خیریه‌ای به عنوان بنیاد نیکوکاری جمیلی داریم که دانش‌آموزان و دانشجویان را تحت حمایت قرار می‌دهد. این مجموعه در سال 86 تاسیس شده و در ابتدا با 80 دانش‌آموز آغاز به کار کردیم و تا مهر ماه امسال 377 دانش‌آموز داشتیم و تصمیم داریم این تعداد را به 1000 نفر برسانیم. از خصوصیات بنیاد نیکوکاری جمیلی آن است که هیچ نوع کمک نقدی و هدیه را قبول نمی‌کند و کل هزینه‌های بنیاد نیکوکاری جمیلی را هیأت امنا که هیئتی خانوادگی است پرداخت می‌کند و ما ثلث مال‌مان را به بنیاد نیکوکاری اختصاص داده‌ایم تا بتواند خودگردان باشد و در نبود ما به فعالیت خود ادامه دهد”.
جمیلی در تشریح نحوه فعالیت این بنیاد و تجربيات آن گفت: “ما از سرمایه هایی که در شرکت‌ها مختلف داشتیم حدود 25% را به بنیاد نیکوکاری جمیلی واگذار کرده‌ایم تا در نهایت بنیاد نیکوکاری صاحب یک سرمایه اقتصادی شود که خود سودآور باشد و ما می‌توانیم فعالیت‌های بنیاد نیکوکاری را بر این اساس گسترش دهیم. در این مرکز مدیر عامل، بازرس و حسابرس خارج از خانواده است که اگر برای هریک از اعضای خانواده اتفاقی افتاد و بچه‌ها علاقه مند به ادامه فعالیت بنیاد نیکوکاری نبودند نتوانند مانع از کار این بنیاد نیکوکاری شوند. بنیاد نیکوکاری جمیلی در تمام شرکت‌ها نماینده دارد و همه نمایندگان هیأت مدیره خارج از خانواده هستند و هیچکس از خانوده حق دخالت در این امور را ندارد.”
در انجام کار خیر باید با خدا مشارکت کنیم.
مهندس جمیلی برای تعالی جامعه ابرار توصیه می کند: “شعار ما این باشد که ثواب خداوند به کارهای ما بر مبنای پول نیست و همه‌ی افرادی که در مجموعه‌های خیریه هستند ثواب می‌برند و هر کسی که وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام ندهد به مجموعه خیانت کرده‌است”. وی معتقد است كه در انجام کارهای خیر بايد با خدا مشارکت کنیم و ترويج اين روحيه در جامعه وظيفه همگان است.
ابرار در مرحله بالندگي
مهندس جمیلی در پاسخ به ارزیابی فعالیت‌های یکساله جامعه نیکوکاری ابرار متذکر شد: “سال اول، سال تاسیس در هر کاری است و در هرکاری اول فونداسیون را می‌ریزند و بعد آن را با سرعت توسعه می‌دهند؛ کار ابرار هم کار خوبی است که فونداسیون آن ریخته شده‌است. در اين مورد من چون عضو هيأت مديره ابرار هستم نباید حرفی بزنم و باید دیگران در این خصوص نظر بدهند. باید گزارش عملکرد منتشر شود و دیگران در این باره قضاوت کنند و ببینند ما کارمان را خوب انجام داده‌ایم يا خير. ولی من فکر می‌کنم کار خوبی انجام گرفته‌است. شاید می‌توانستیم خیلی بهتر از این باشیم ولی حرکتی که تا به حال انجام شده‌است با توجه به وقت و زمان تلاش حداکثری ما بوده‌است و همه با رضایت کامل و خوشحالی در این کار شرکت کرده‌اند و تلاش ما این است که این فعالیت ادامه پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *